top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תTanya Raychel

איך בוחרים שטיח


להלן רשימת פרמטרים, שכדאי לשים לב אליהם לפני רכישת שטיח:

1. תפקידו העיצובי של שטיח

האם זה הדגשה של חלל או איזור ממנו? או הגדרת תחום שימוש מסויים? או אולי רצון לקשור יחד אובייקטים בחלל? האם הוא צריך להיות דומננטי או דווקא ניטראלי ועדין?

אל תחפשו שטיח "יפה". תחפשו שטיח שמתאים לתפקיד שלו בחלל הספציפי.

2. גודל

א. תבדקו מראש מהו הגודל המתאים של שטיח. לשטיח גדול יש יכולת להגדיל ויזואלית את החלל או את האיזור, בו הוא מונח. לעומת זאת שטיח קטן שהולך לאיבוד בין הרהיטים עלול להקטין משמעותית את תפיסת החלל. אך יש לזכור שעל השטיח להיות פרופורציונאלי ביחס לשאר החלל והגדלת איזור אחד לא תבוא על חשבון איזור אחר.

ב. לפני הקניה, מומלץ לבדוק גודל מינימום ומקסימום של שטיח שאתם מחפשים. לא תמיד תמצאו את הגודל המדוייק שחשבתם עליו.

3. צבע ומרקם

לשטיח השפעה רבה על עיצוב החלל ולכן יש לשים לב להתאמת החומר והצבעים. שטיח דומיננתי יכול לתת קונטרסט בצבע או במרקם ובכך להדגיש את הריהוט והאביזרים. לעומת זאת לחלל בעיצוב טבעי ורגוע יתאים שטיח בעל מראה לא משתלט. כזה שמנסה להתאחד עם המרקמים הסובבים.

4. שטיח חלק או עם דוגמא?

דוגמא או טקסטורה של שטיח יכולה לייצר עניין בחלל אך גם "רעש" ועומס ויזואלי. כאן המינון – הוא הכלי! לא רק בשטיחים, דוגמאות נראות טוב יותר על רקע חלק ולהיפך. התאמה של מספר דוגמאות היא מורכבת יותר: עדיף להשתמש בדוגמאות בקני מידה שונה. כך אחת הדוגמאות משחקת תפקיד של הרקע החלק והדוגמא השניה דווקא מודגשת.

5. שטיח אחד או כמה?

כמות השטיחים בחלל הינה קריטית בעיקר בחללים קטנים. בחלל מצומצם עם עירוב שימושים, כדאי לפרוס שטיח אחד גדול שיגרום לעין שלנו לתפוס את המרחב כולו ופחות את חלקיו. בחללים גדולים והמשכיים (כמו דירות לופט למשל) ניתן לעשות חלוקה "בלתי נראת" של החלל לאיזורים ובכך לתת להם תחושה יותר אינטימית ומוגדרת, למרות החלל הגדול בכללי.

6. חומר ומחיר

ממה עשוי השטיח? האם זו עבודת יד או ייצור במפעל?

למחיר ולמראה של השטיח קריטריונים רבים. כמו בכל פריט עיצובי, גם כאן לרוב השטיח היפה והאיכותי יעלה משמעוית יותר. אבל! כדאי לשאול את עצמנו האם אנחנו באמת רוצים שהשטיח ילך איתנו לדורות? כמה משמעותי אם השטיח נעשה בעבודת יד? או אולי דווקא נרצה לחדש את הבית כל 5-10 שנים, בלי רגשות אשמה על כך שהשטיח עלה הרבה כסף...



bottom of page